جستجو
خبرخوان

نوشته های بلاگ  "1402"  از "اسفند"

چه زمانی شمع خودرو را تعویض کنیم؟

اگر از مقدار مسافت طی شده خودرو خود اطلاع ندارید، با استفاده از نشانه‌هایی که در ادامه مطلب بیان می‌شود، می‌توانید دقیقا متوجه زمان تعمیر یا تعویض وایرها و یا شمع‌ها شوید:

1. زمانی که صدای موتور متوازن نیست

صدای حاصله از موتور ماشین بایست ثابت، موزون، پیوسته و اصطلاحا بدون ریپ باشد. اگر صدای موتور بیش از حد و ناموزون باشد، بهتر است به تعمیرکار مراجعه کنید.

2. موتور به سختی استارت می خورد

شمع‌های آلوده به لایه‌ای پوشاننده از کربن حاصل از احتراق و همچنین وایرهایی آسیب دیده، انتقال برق به سر شمع‌ها جهت استارت موتور را سخت و یا غیر ممکن می‌سازند. اینگونه خرابی‌ها حتی ممکن است به باتری خودرو آسیب برسانند، شارژ آن را خالی کرده و عمر مفید آن را کاهش دهند.

3. عدم احتراق کامل در داخل سیلندر

کثیف شدن سر شمع‌ها  بر اثر تشکیل لایه‌ای از باقیمانده کربن حاصل از احتراق بر روی آنها، می‌تواند منجر به ایجاد نقصان در احتراق کامل سوخت و عملکرد موتور شده و در نتیجه کارایی آن را پایین آورد.

زمان مناسب برای تعویض شمع خودرو

4. کاهش قدرت یا نوسان در عملکرد موتور

کاهش قدرت و به وجود آمدن نوسان در عملکرد موتور ( که اصطلاحا از این پدیده با عنوان “گاز نخوردن” یاد می‌شود) و به تبع آن عدم هماهنگی در سیستم انتقال قدرت، نشانه‌هایی از ایراد فنی در سیستم احتراق خودرو و دور شدن موتور از کارکرد بهینه هستند. بروز این مشکل مخصوصا در هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها می‌تواند بسیار دردسر ساز باشد. 

5. افزایش مصرف سوخت

وقتی شمع‌ها فاسد و یا دچار آلودگی شوند، می‌توانند مصرف سوخت را تا ۳۰ درصد افزایش دهند. اگر احساس می‌کنید که خیلی زودتر از آنچه انتظار می‌رود مجبور به پر کردن باک خودرو هستید، نشان‌دهنده آن است که زمان تعویض شمع خودرو فرا رسیده است.

6. عدم شتاب‌گیری خودرو

اگر موتور شما به شتاب استاندارد و مورد انتظار نمی‌رسد، شمع موتور خودرو را تعویض نمایید.