جستجو
بازگشت به همه

روشن شدن چراغ ABS به‌ چه معناست؟

روشن شدن چراغ ABS به‌ چه معناست؟

‌اگر پاسخ تان مثبت است، با مشکلی در سیستم ای‌بی‌اس خودروی تان مواجه شده‌اید. در این نوشتار، .درباره‌ی عملکرد چراغ اخطار ای‌بی‌اس و همچنین چگونگی رفع این مشکل و تعمیر آن، توضیح خواهیم داد

اگر چراغ ای‌بی‌اس روشن است و در هنگام رانندگی احساس ناراحتی نموده و مهارتی هم در زمینه رانندگی با خودروهای فاقد ای‌بی‌اس ندارید، رانندگی پرخطری خواهید داشت.

 

ای‌بی‌اس که مخفف واژه انگلیسی Anti-Lock Brake system است معمولاً در زبان فارسی به سیستم ضد بلوکه‌ی ترمز ترجمه می‌شود. زمانی که علامت اخطار ABS بر روی داشبورد خودرویتان ظاهر شد، این دال بر وجود مشکلی در سیستم ABS است. این مشکل می‌تواند ناشی از وایرها، خرابی در سنسور چرخ، خرابی در رینگ ABS و یا تنها از سوختن فیوز باشد. وقتی که چراغ اخطار ABS روشن است، شما یک کد مزاحم دارید که در سیستم ABS خودرویتان ذخیره شده و مانع از آن می‌شود که خودروی شما با واحد کنترل ABS ارتباط عملی برقرار کند.

هدف از نصب سیستم ای‌بی‌اس در خودروها چیست؟ 

سیستم ABS برای ایمنی شخص شما ساخته شده است. اگر به دلیل وجود مانعی مجبور به ترمزگیری اضطراری شوید، احتمالاً چرخ‌های خودرویتان کاملاً قفل می‌شود و قادر به هدایت وسیله‌ی نقلیه نخواهید شد. در این شرایط، سیستم ABS مانع از قفل‌شدگی کامل چرخ‌های خودرو می‌شود و در همان لحظه‌ای که با تمام توان بر پدال ترمز پای می‌فشارید، در هدایت بهتر خودرویتان به شما کمک خواهد کرد.

شما برخی مواقع در هنگام ترمزگیری در جاده‌های لغزنده ضربات یا لرزش‌هایی را در پدال ترمز حس می‌کنید، این ضرباتی که در پدال حس می‌شوند به معنای آن است که سیستم ABS در حال فعالیت یا اصطلاحاً درگیر شده تا مانع قفل چرخ های خودرویتان شود.

سیستم ای‌بی‌اس چه‌طور عمل می‌کند؟ 

سیستم ABS به شیوه‌های متفاوتی عمل می‌کند؛ اما اصول کار یکسان است. شما در هر سامانه‌ی ABS، یک واحد یا یونیت کنترل ABS، مدلاتور هیدرولیک و یک پمپ دارید که بخش اصلی این سیستم است. همچنین یک سنسور بر روی هر یک از چرخ‌ها دارید که سرعت هر یک از چرخ‌های خودرو را چک می‌کند و نیز، یک سنسور در پدال ترمز  یا داخل یونیت ABS که میزان فشاری را که به پدال ترمز وارد می‌کنید را اندازه‌گیری می‌کند.

در برخی از خودروها این اجزا در کنار هم با سامانه ترکشن کنترل (Traction Control) (کنترل اصطکاک) کار می‌کنند. علاوه‌براین، ممکن است سیستم ABS با یک سیستم ضد لغزش و ضد هرزگردی هم کار کند که البته این دو در داخل سیستم ABS خودرویتان نصب شده‌اند. از آنجایی که در هر یک از چرخ‌های خودرو یک سنسور وجود دارد، وظیفه‌ی سیستم مذکور این است که ببیند که کدام یک از چرخ‌ها با سرعت متفاوتی می‌چرخد و چنان‌چه این اتفاق افتاد، سیستم شروع به اعمال ترمز بر روی چرخ‌های دیگر خودرو می‌کند تا همسانی سرعت بین همه‌ی چرخ‌ها برقرار شود.

آیا خودروی دارای سیستم ترمز ای‌بی‌اس، خط ترمز طولانی‌تری به نسبت خودروهای فاقد سیستم ترمز ای‌بی‌اس دارند؟ 

بله، خط ترمز در یک خودروی دارای سیستم ABS کمی طولانی‌تر از خودروهای فاقد آن است. اما این حالت به مراتب بهتر است، آن‌هم زمانی که شما در حالت دلهره و وحشت‌زدگی، از مانعی پیش رویتان در جاده دوری می‌کنید.

اگر با خودروی فاقد سیستم ABS در جاده‌ای لغزنده یا یخ‌زده رانندگی کرده باشید، متوجه این نکته شدید که تا چه اندازه عمل ترمزگیری در زمانی که نمی‌توانید خودرویتان را کنترل کنید، وحشتناک است. در چنین اوقاتی خودرو تنها می‌تواند در مسیری مستقیم و رو به جلو به حرکت خود ادامه دهد.

آیا رانندگی زمانی که چراغ ترمز ABS روشن است، ایمن است؟ 

اگر تاکنون تجربه‌ی رانندگی با خودرویی فاقد سیستم ABS را نداشته‌اید، رانندگی با خودرویی که چراغ اخطار ABS آن روشن است برایتان ایمن نیست.

سیستم ABS به شما در هدایت خودرو کمک می‌کند؛ آن‌هم در مواقعی که شما با فشار زیاد و در کسری از ثانیه بر روی پدال ترمز فشار می‌آورید. بدون تجربه‌ی رانندگی با خودروهای فاقد ABS، در موقعیت‌های ترسناک توان هدایت خودرو را از دست خواهید داد. پس بهتر است که در کم‌ترین زمان ممکن خودرویتان را به تعمیرگاه برده و مشکل سامانه ABS را رفع کنید.

چگونه خرابی در سیستم ABS خودرو را تشخیص دهیم؟ 

چراغ اخطار ABS به‌خاطر یک خطای ذخیره شده در سیستم ABS خودرویتان روشن شده است. شما در این مورد باید به خواندن حافظه‌ی DTC اقدام کنید تا ببینید که کدام کد را به شما نشان می‌دهد.

در مورد این‌که کدام یک از بخش‌های سیستم ABS خودرویتان خراب است، به حدس و گمان متوسل نشوید؛ زیرا تنها پول خود را هدر داده‌اید. شما راه دیگری جز خوانش حافظه‌ی DTC نیز دارید. می‌توانید در منزل با یک دیاگ یا اسکنر، کدهای سیستم ABS خودروی‌تان را بخوانید (یا برای دیاگ زدن به تعمیرگاهی بروید که برنامه‌ی دیاگ خودروی شما را دارد)؛ اما توجه کنید که مدل‌های ارزان‌تر تنها قادر به خوانش کدهای پیشرانه‌ی خودرو هستند. پس پیش از آن‌که دستگاه را بر روی خودروی خود امتحان کنید، باید مطمئن شوید که برای مدل خودروی شما مناسب باشد.

یک شیوه‌ی خوب برای کشف خرابی در سنسور ABS یا رینگ آن می‌تواند چک کردن داده‌های زنده دیاگ باشد. سرعت هر یک از چرخ‌های خودرویتان را جداگانه چک نمایید؛ چنان‌چه یکی از آن‌ها سریع‌تر از بقیه آن‌ها می‌چرخد، مشکل احتمالاً ناشی از خرابی رینگ ABS، سنسور یا از وایرهاست.

 
هشدار! چراغ ABS روشن شده است!

 

یعنی: وقتی که چراغ اخطار ABS روش است، سیستم ABS خودرویتان در مجموع از کار افتاده است.

 
اخطار! اگر در هنگام رانندگی احساس ناراحتی نموده و مهارتی هم در زمینه رانندگی با خودروهای فاقد ABS ندارید، رانندگی با خودرویی که چراغ ABS آن روشن است برایتان خطرناک است.
 
اقدام کنید! پیش از هر اقدامی جهت رفع مشکل  سیستم ABS اقدام به خواندن کد مزاحم در حافظه سیستم آن نمایید.

سپس با خیال راحت، ایراد آن را برطرف کنید.

نظرات
نوشتن نظر بستن
فقط کاربران عضو می توانند نظر بدهند